Zajęcia adaptacyjne

  • To bardzo ważny element przystosowawczy dla dziecka i dla opiekunek. W zależności od wieku dziecka, stopnia przywiązania do rodziców i reakcji na nowe otocznie, ustalamy kilka spotkań, na które przychodzą dzieci wraz z rodzicami.
  • Każde spotkanie odbywa się w grupie, do której dziecko ma uczęszczać, w godzinach wcześniej ustalonych z opiekunką.
  • Pierwszy dzień adaptacji to obserwacja. Opiekunka nie ingeruje w obecność nowego dziecka, pozwala mu zaznajomić się z salą, zabawkami i rówieśnikami.
  • Zwracamy szczególną uwagę na to, jak wygląda relacja dziecka z rodzicem. Taka obserwacja pozwala nam zapoznać się z dotychczasowymi przyzwyczajeniami i umożliwia odzwierciedlenie ich w późniejszym czasie.
  • Dobrze znane schematy dają dziecku poczucie bepieczeństwa. Przez co sam proces adaptacyjny przebiega szybciej.
  • W kolejnych dniach, zachęcamy dziecko do wspólnej zabawy, staramy się znaleźć coś, co w sposób szczególny spodoba sie maluszkowi. Stopniowo odwracamy uwagę od rodzica, a po pewnym czasie pozwalamy rodzicom na chwilowe oddalenie się z sali.
  • W ostatnim dniu rozłąka jest dłuższa np. na godzinę.
  • Drodzy rodzice, proces adaptacji nie może trwać zbyt długo. Nawet jeśli dziecko przeżywa rozstanie z opiekunem to musimy pamiętać, że długie rozstania jeszcze bardziej potęgują rozpacz.
  • Chcemy aby dziecko nam zaufało, aby dało ponieść się zabawie i w spokoju oczekiwało na Wasze przyjście.
  • Trochę inaczej wygląda to u niemowląt, dzieci między 20 a 40 tygodniem życia dużo szybciej przyzwyczajają się do nowej sytuacji, często nie wymagają procesu adaptacyjnego.

Autor:

Agata Lapierre-Mróz

Współwłaścicielka żłobka oraz klubu kolejowa42.